واحد فروش: 09132643581

فواید باورنکردنی خوردن هر روز نعنا برای بدن

فواید باورنکردنی خوردن هر روز نعنا برای بدن
15
10

فواید باورنکردنی خوردن هر روز نعنا برای بدن

چکیده مطلب:

خوردن نعنا به طور روزانه کمک زیادی به سلامت بدن، بهبود عملکرد مغز و رهایی از مشکلات و ناراحتی معده می کند. این گیاه برای خاصیت خنک کنندگی اش معروف و شناخته شده می باشد. مصرف نعنا به اشکال مختلف از جمله تازه و خشک امکان پذیر است. راههای زیادی برای استفاده از نعنا وجود دارد. با خوردن، نوشیدن یا استنشاق عطر آن به افزایش سلامت خود کمک کنید.

در این مقاله به طور کامل در مورد خواص نعنا و عرق نعناع صحبت میکنیم.

  • خواص عرق نعناع
  • خواص نعنا برای مغز و اعصاب
  • خواص نعنا برای سیستم ایمنی و سرماخوردگی
  • خواص نعنا برای معده و دستگاه گوارش
  • نعنا برای دردهای قاعدگی
  • ضدعفونی و خوشبوکردن دهان و دندان
  • کاهش وزن و لاغری با عرق نعناع
  • کاهش استرس و آرامش بیشتر با عرق نعناع
  • درمان انواع درد
  • سایر خواص نعناع

 

 

خواص عرق نعناع

عرق نعناع دارای خواص درمانی و طبی متعددی است. از جمله مهم ترین خواص آن می توان به اثرات ضد نفخ، ضد اسپاسم (گرفتگی عضلات) و آرام بخش بودن آن اشاره کرد. عرق نعنا با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش ترشح اسید معده و تسهیل هضم غذا، باعث تسکین دردهای معده ای و رفع نفخ می شود. همچنین با خاصیت ادرار آوری، دفع سموم بدن را تسریع می کند.

علاوه بر این، عرق نعنا دارای خاصیت ضدالتهابی قوی بوده و التهابات مفاصل و دردهای عضلانی را تسکین می دهد. مصرف این نوشیدنی مفید، سردردهای عصبی و میگرن را نیز به طور مؤثری درمان می کند. عرق نعنا یکی از بهترین و کارآمدترین داروهای گیاهی برای درمان انواع ناراحتی های گوارشی و سردرد محسوب می شود. در ادامه به طور جزئی تر خواص درمانی عرق نعنا را بررسی می کنیم:

 

خواص نعنا

 

خواص نعنا برای مغز و اعصاب

بهبود عملکرد مغزو تقویت اعصاب یکی از مهمترین خواص نعناع برای مغز و اعصاب است. نعنا سلول های مغز را تقویت کرده  و مغز را سالمتر نگه می دارد.  در حالی که خوردن و آشامیدن نعنا و عرق نعناع برای سلامتی ما خوب است، مطالعات نشان می دهد که استنشاق عطر روغن نعنا برای حافظه مناسب می باشد. نعنا باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. هنگام تهیه ترشی اگر میخواهید ترشی برای اعصاب زیان آور نباشد به آن چند برگ نعناع اضافه کنید. برای تقویت اعصاب نان و پنیر و نعنا در هنگام صبحانه بسیار توصیه میشود.

 

فواید نعنا

 

خرید شربت سکنجبین وسیع

 

کاهش علائم سرماخوردگی با خوردن نعناع

عرق نعنا حاوی ترکیباتی نظیر منتول است که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی بوده و به همین دلیل از قدیم الایام برای درمان سرماخوردگی و عفونت های تنفسی مورد استفاده قرار گرفته است. عرق نعنا با کمک به ترشحات و نرم کردن خلط، علائم سرماخوردگی همچون گلو درد، سرفه و گرفتگی بینی را تسکین می دهد.

 

دمنوش نعنا

 

خواص عرق نعناع برای دستگاه گوارش و معده

عرق نعنا به عنوان یک داروی گیاهی بسیار مؤثر جهت تقویت سیستم گوارش، هضم بهتر غذا و رفع انواع ناراحتی های معده ای - روده ای شناخته می شود. عرق نعنا با تحریک ترشح آنزیم ها و اسید معده، فرایند هضم و جذب مواد غذایی را تسهیل می کند. همچنین، خاصیت ضد التهابی و آرام بخش بر روی عضلات معده و روده ها، برای دل درد و گرفتگی های شکمی ناشی از یبوست، باد معده و سوءهاضمه بسیار مفید است.

 نعنا مزایای زیادی برای مشکلات گوارشی دارد. اگر مشکلاتی مثل ناراحتی معده و سوء هاضمه دارید از دم کرده نعنا یا عرق نعنا بعد از غذا استفاده کنید.

 

فواید نعنا

کاهش دردهای دوران قاعدگی

عرق نعنا به دلیل دارا بودن ترکیباتی مثل منتول، به عنوان یک ضد اسپاسم (ضد گرفتگی عضله) طبیعی موثر شناخته می شود. منتول موجود در عرق نعنا باعث شل شدن عضلات صاف می گردد.

این مکانیسم باعث کاهش انقباضات و در نتیجه کاهش دردهای ناشی از انقباض عضلات دیواره رحم حین قاعدگی می شود؛ بنابراین مصرف عرق نعنا می تواند به طور مؤثری در کاهش شدت دردهای قاعدگی ماهانه مفید باشد.

 

ضدعفونی و خوشبو کردن دهان با عرق نعنا

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز عرق نعنا، خوشبوکنندگی دهان و تنفس است. اسانس منتول موجود در عرق نعنا بوی بسیار مطبوع و خوشایندی به دهان می دهد. وجود قرص ها و آدامس های نعنایی در انواع مختلف، موید همین مطلب است.

علاوه بر این، ترکیبات فنولیک و آنتی اکسیدانی عرق نعنا، خاصیت ضد میکروبی دارند و با مهار رشد باکتری های تولیدکننده بوی بد دهان، باعث خوشبویی بیشتر دهان می شوند.

 

کاهش وزن و لاغری با عرق نعناع

یکی از خواص بسیار مفید عرق نعنا، کمک به لاغری و کاهش وزن است. مصرف عرق نعنا قبل و بعد از غذا موجب افزایش دمای بدن و تحریک فرایند هضم می شود.

از خواص عرق نعناع برای لاغری میتوان گفت که با افزایش سوخت و ساز بدن و تسریع متابولیسم، منجر به چربی سوزی و کاهش وزن می گردد. علاوه بر این، عرق نعناع با کاهش اشتها و سیرکردن سریع تر معده به خاطر طبع گرمی که دارد، مصرف کالری را کاهش می دهد که این امر نیز در کاهش وزن مؤثر است.

در صورتی که از چاقی و اضافه وزن رنج میبرید میتوانید از معجون لاغری قدح که ترکیبی از عرقیات مفید برای لاغری (مخصوصا شکم و پهلو) می باشند استفاده کنید.

 

عرق نعنا آرامبخش،ضد استرس و نشاط آور

عرق نعنا یکی از عرقیات نشاط آور است چرا که دارای خاصیت آرامبخش و ضد افسردگی است. عرق نعنا سطوح انرژی در بدن را افزایش داده و باعث بهبود سردردهای عصبی،بی خوابی و کم خوابی و ناآرامی های ذهنی میشود.

 

درمان درد با نعناع و عرق نعناع

نعنا ماده ای به عنوان منتول دارد که باعث احساس خنکی در دهان می شود. منتول اثر ضد درد خوبی دارد. اما در عرق نعنا این ماده خیلی کم است. بنابراین اگر به دنبال اثر ضد درد هستید باید از منتول استفاده کنید. پماد های منتول دارای این خاصیت ضد درد بوده و برای دردهای استخوانی مفید است. نعنای موضعی به صورت پماد و کرم برای دردهای استخوانی استفاده می شود. برای دردهای گوارشی مثل دل درد می توانید از عرق نعنا استفاده کنید. در ضمن افرادی که خسته اند اگر مقداری نعنا بخورند حال عمومی بهتری خواهند یافت.

 

خرید عرقیات گیاهی برای کبد چرب

 

سایر خواص نعناع:

  • درمان کم خونی (برای درمان کم خونی میتوانید از فراورده های نعناع مثل چای نعناع،شربت عرق نعناع، نوشیدنی نعناع وسیع و از ترکیب مقدار کمی عرق نعناع با آب میل کنید).
  • برای تسکین درد دندان میتوانید برگ نعناع را بجوید تا عصاره ی آن در دهان و دندانتان پخش شود.
  • گیاه و عرق نعنانع ضد تشنج و ضد سرفه است.
  • برای بی خوابی و کم خوابی و ناراحتی های شبانه میتوانید از عرق نعناع استفاده کنید.
  • کسانی که کلسترول خون دارند، بعد از غذا و عصرها از چای نعنا به مدت دو هفته در ماه بنوشند.
  • دم نوش نعنا و عرق نعناع برای غلظت خون بسیار مفید است وباعث تنظیم و کاهشآن میشود.
  • برای درد قلب نعنا را جوشانده و صبح و عصر میل کنید.
  • بهبود بخشیدن IBS  یا سندروم روده تحریک پذیر: سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال رایج در گوارش می باشد که باعث یبوست، اسهال ، نفخ سوء هاضمه و گرفتگی معده می شود. که خوردن نعنا می تواند کمک زیادی در درمان آن کند.
  •  نعنا منبع ویتامین A است که برای چشم و دید در شب بسیار کاربردی است.
  • نعنا منبع آنتی اکسیدان است .

 

ممنوعیت مصرف نعناع

  1. مادران باردار و شیرده باید از چای نعنا به مقدار کم استفاده نمایند. همچنین افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در جریان بارداری از مصرف نعنا و عرق نعناع اجتناب کنند.
  2. کسانی که فشار خون بالا دارند نباید زیاد از نعنا و عرق نعنا استفاده کنند زیرا فشار خون را بالا برده و باعث حالت اهوع،استفراغ و درد معده می شود.
  3. کسانی که به گیاه نعنا حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند نه تنها عرق نعنا بلکه هیچ یک از محصولاتی که بر پایه گیاه نعنا تولید شده است نباید مصرف کنند .
  4. نیم استکان عرق نعنا یا قرص نعنا مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر نعنا و عرق نعناع به مقدار زیاد استفاده شود، سیستم گوارشی را تحریک می کند.
  5.  مصرف زیاد و بیش از اندازه هیچ کدام از عرقیات گیاهی توصیه نمیشود. بسیاری از افراد میگویند مصرف عرق نعنا برای بچه ی ما مثل مصرف آب است و روزانه مقدار زیادی از آن را میخورند اما این امر به شدت اشتباه است و ممکن است سبب حساسیت یا عوارض شود.
  6. مصرف عرق نعنا برای زنان باردار باید به مقدار کم و ترجیحا با مشورت پزشک صورت بگیرد.

 

 

آیا میزان مشخصی برای مصرف عرق نعنا وجود دارد(میزان مصرف عرق نعناع در روز)؟

خیر. مصرف عرقیات گیاهی حجم مشخص و ثابتی ندارد حتی برای گروه های سنی و جنسی مختلف. اما چند نکته را میتوان ذکر کرد :

- می توان پیشنهاد کرد که اگر احساس نفخ و دل درد دارید، حدود یک استکان در هر وعده عرق نعنا مصرف کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعنا زیاد باشد، می توان به مصرف نصف استکان از آن هم بسنده کرد.

- خوردن عرق نعنا بعد از غذا به میزان نیم استکان برای کاهش نفخ بسیار مفید است و  به هضم غذا هم کمک می کند.

- از اسانس نعنا باید کمتر استفاده شود مثلا دو تا سه قطره. یا فقط یک قطره کافی است.چون اسانس عرق نعناع خیلی غلیط است و ممکن است دهان را بسوزاند. بنابراین بهتر است در آب پخش شده یا همراه با غذا خورده شود.

- میزان استفاده از عرق نعناع برای کودکان یک یا دو قاشق غذاخوری در روز  بعد از غذا می باشد. 

 

برای خرید گلاب کاشان از برند قدح کلیک کنید.

 

سوالات متداول

مصرف عرق نعنا در بارداری ممنوع نیست اما باید به مقدار کم و با احتیاط مصرف شود. زیرا نعنا به دلیل داشتن متانول باعث شل شدن و کارکرد بهتر عضلات معده میشود این شل شدگی ممکن است روی عضلات رحم اثر بگذارد و سبب زایمان زودرس یا سقط جنین شود.
میزان استانداردی برای مصرف این عرقیات گیاهی سنتی وجود ندارد.اگر احساس نفخ و دل درد دارید، حدود یک استکان در هر وعده عرق نعنا مصرف کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعنا زیاد باشد، می توان به مصرف نصف استکان از آن هم بسنده کرد. مصرف عرق نعنا بعد از غذا به میزان نیم استکان برای کاهش نفخ وهضم غذا مفید است. از اسانس نعنا باید کمتر استفاده شود مثلا دو تا سه قطره. یا فقط یک قطره کافی است.چون اسانس آن خیلی غلیط است و ممکن است دهان را بسوزاند. بنابراین بهتر است در آب پخش شده یا همراه با غذا خورده شود.
للنعناع فوائد عديدة للجهاز الهضمي ، فعرق النعناع مضاد لانتفاخ البطن ويقلل من آلام المعدة. إنه قاطع رياح جيد. بالنسبة لبعض آلام القلب ، فهو منتج جيد لعلاج عسر الهضم ومثل هذه الأمراض. ويمكن للأشخاص الذين يعانون من مشاكل في الجهاز الهضمي استخدام عصير النعناع. نظرًا لأن النعناع الطازج يحتوي على المزيد من الزيوت العطرية ، فمن المؤكد أن له خصائص علاجية أكثر. لكن التدفئة تقلل من خصائصه. تُستخدم أوراق هذا النبات أيضًا في نكهة الزبادي واللبن ، وهو أمر مفيد. يستخدم النعناع لتقوية المعدة والأمعاء.
برای بسیاری سوال است که آیا عرق نعنا برای لاغری خوب است؟ بله عرق نعناع با تقویت متابولیسم بدن باعث تسریع در کاهش وزن میشود.کاهش اشتهافافزایش چربی سوزی،بهبود هضم غذا از دیگر خواص عرق نعناع برای لاغری است

اشتراک گذاری در

دیدگاه کاربران (0)

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است. اولین کسی باشید که دیدگاهی مینویسد.

*
*
Captcha